Badania filozoficzne i naukowe
Ezoteryzm i Jego źródła. Zgodnie ze starożytną tradycją, filozofowie zajmowali się magią od czasów przedsokratejskich. Imiona Heraklita, Pitagorasa, Empedoklesa i Demokryta pojawiają się kilkakrotnie w związku z magią. A zaklęcia pod imionami Pitagorasa i Demokryta znajdują się w greckich magicznych papirusach. Chociaż historyczna wartość tych odniesień jest wątpliwa, wydaje się, że filozofowie badali magiczne zjawiska od czasów Pitagorasa, który również mógł być pierwszym. Który zrobił z nich pozytywny użytek.
Filozofia grecka w ogóle odrzucała magię. Sceptycy, epikurejczycy i cynicy stworzyli całą literaturę na temat walki z magią. Ale nastawienie stopniowo się zmieniało wraz z rozwojem demonologii, mantyki i astrologii. Pisma hermetyczne oraz neoplatońscy filozofowie przyjęli formy magii i włączyli je do swoich systemów.
Z okresu rzymskiego zachowały się naukowe kompendia wierzeń i praktyk magicznych. Historia naturalna Pliniusza zawiera historię i teorię tego, co nazywa magicae vanitates oraz duży zbiór środków zaradczych. Choć napisana jako przeprosiny, Apologia Apulejusza jest w rzeczywistości kompendium magii. Inne dzieła Apulejusza są również cennymi źródłami magicznych wierzeń jego czasów (patrz zwłaszcza Metamorfozy ).
Ezoteryzm i Jego źródła. Legalne prowizje
Starożytne prawo nie przewidywało ścigania magów za praktykowanie magii. Istnieje jednak wiele opisów prób, w których magia odegrała rolę. Były to procesy nie tylko magów i czarownic, ale także filozofów (np. Anaksagorasa, Sokratesa, Apoloniusza z Tyany i Apulejusza z Madaury). Według starożytnych pisarzy, osoby te były oskarżane o morderstwo przez otrucie lub niewłaściwe oddawanie czci bogom ( asebeia ), oskarżenia na tyle szerokie, że dodawały emocjonalnego furii szerokiej gamie zarzutów. Jeśli magia jako taka nie była powodem do ścigania, to krzywdzenie osoby za pomocą magii było. Platon umieścił przepisy prawne przeciwko takim szkodom w swoich Prawach. Rzymianie poszli dalej i włączyli do Tabulae XII zniszczenia mienia spowodowane przez pogodę lub magię rolniczą .
Ezoteryzm i Jego źródła. Żydowska magia
Magia odgrywała nieco inną rolę w judaizmie niż w sąsiednich religiach. Stary Testament pokazuje, że religia Izraelitów doskonale zdawała sobie sprawę ze znaczenia magii w religiach Egiptu i Babilonu. Ale ogólnie postrzegała magię negatywnie. Dla Starego Testamentu magia jest albo obca, albo marginalna. Magowie są wzywani przez faraona lub Nabuchodonozora. Prorocy ostrzegają przed magią. Uważa się, że religia Izraela jest potężniejsza od wszelkiej magii, która jest wykluczona przez prawo.